אנו נמצאים בימים טרופים שלא היו כמותם. אירועי הטבח של 7 לאוקטובר, והמלחמה שפרצה בעקבותיהם המחישו לנו עד כמה החיים ארעיים וקצרים ועד כמה לא ניתן לדעת מה יהיה מחר. חייל שיוצא לקרב יודע היטב שהוא מסכן את חייו. האם נכון במצב כזה לכתוב צוואה?

האם נכון לחייל שיוצא לקרב לכתוב צוואה?

איני מתייחסת במאמר זה לענין הפסיכולוגי. ברור שלבקש מחייל שיוצא לקרב לכתוב צוואה זה ענין לא פשוט. אני מתייחסת לענין המשפטי בלבד, וכל אחד יחשוב כיצד לעשות את הדברים בצורה טובה וחכמה.

המצב המשפטי

במדינת ישראל ברירת המחדל במקרה של פטירה, הוא חוק הירושה. החוק קובע מי הם יורשיו של אדם.

אדם שהוא נשוי ויש לו ילדים, אשתו יורשת מחצית מרכושו וילדיו יורשים מחצית מרכושו.

אדם נשוי ללא ילדים – אשתו יורשת מחצית מרכושו, והוריו מחצית

אדם שאינו נשוי – הוריו יורשים אותו, ואם הם אינם בחיים אז אחיו.

כלומר, במידה ואדם הולך לעולמו מבלי שכתב צוואה, מה שיחול זה חוק הירושה ומה שכתוב בו.

לא תמיד החוק מבטא את רצונו  של האדם ולעיתים, וכפועל יוצא, עלולות להיווצר בעיות אמיתיות ובמצב כזה יש לכתוב צוואה.

כתיבת צוואה – כאשר הפתרון החוקי אינו עולה בד בבד עם רצונו של המוריש

ניתן לחשוב על מספר דוגמאות למצבים שהחוק אינו מבטא את הרצון האמיתי של האדם, ולכן במקרה כזה יש לכתוב צוואה

כך לדוגמא ידועים בציבור – על פי חוק הירושה אנשים שחיים ביחד כידועים בציבור יורשים זה את זו כאילו היו בני זוג נשואים. לכן אם חייל מתגורר עם חברה שלו, ולא חפץ להוריש לה אלא להוריו לדוגמא, ראוי שיכתוב צוואה בה יצווה את רכושו להוריו (בענין זה יצוין שאף אם נחתם הסכם ממון בינו ובין חברתו, אין הדבר משפיע על ירושתו ולכן יש צורך בנוסף בכתיבת צוואה)

דוגמא נוספת – כאשר אדם נמצא בהליכי גירושין מאשתו. על פי חוק הירושה כל עוד הם לא התגרשו היא עדיין יורשת אותו. לכן אם הוא אינו מעוניין שיהיה כך, עליו לכתוב צוואה ולצוות את רכושו למי שליבו חפץ.

גם אם בני הזוג כבר גרושים אבל יש ילדים קטינים, ואותו חייל לא רוצה שאשתו תחזיק את עזבונו עבורם, עליו לכתוב צוואה ולמנות בה נאמן אשר יחזיק את הרכוש והכספים עבור הקטינים עד לבגירתם.

כתיבת צוואה – כאשר יש ילדים קטינים

גם כאשר החייל חי בשלום ובשלווה עם אשתו, והוא סומך עליך במאת האחוזים, אולם יש להם ילדים קטינים, נכון לכתוב צוואה. שכן במידה והוא יהרג במלחמה, אזי על פי חוק הירושה אשתו תירש מחצית מרכושו וילדיו מחצית מרכושו. דבר זה עלול להקשות מאוד על האישה שכן כאשר רכוש נרשם על שם ילדים קטינים, היא לא יכולה לעשות בו כרצונה ובכל דבר תאלץ לפנות לבית המשפט. לכן באם החייל סומך על אשתו שהיא תדאג לילדים, עדיף שיכתוב צוואה בה יצווה את כל הרכוש לאשתו, ובכך יקל עליה מאוד להתנהל עם הרכוש בחייה.

סיכום

כאשר חוק הירושה אינו תואם את רצונו של אדם ביחס לרכושו לאחר פטירתו, או שיישומו יגרום לבעיות ליורשים, כדאי לערוך צוואה.

כל שנאמר במאמר זה נכון לכל אדם, ולאו דווקא בזמן מלחמה.