הצעת החוק שמסמיכה את ביה

20.7.23 | מאת: עו"ד צפית דיבון-קצובר

הצעת החוק שהונחה השבוע על שולחן הכנסת ולפיה לבית הדין הרבני תהיה סמכות לדון בנושא מזונות ילדים גרמה לסערה.

נכתבו פוסטים רבים ותגובות על ידי נשים ברשתות החברתיות שתוהות איך שוב הדתיים החשוכים מתעלמים מזכויות הנשים. שבמהותן מרב מיכאלי פרסמה ביקורת ובה ביקשה: "שתקום האישה שחושבת שהחוק הזה לטובתה"… אז הנה, אני קמה. קמה ואומרת בפה מלא ובפירוש: "החוק הזה הוא לטובת הנשים!" .

אז בואו ננסה לצאת מתוך תפיסות מקובעות וקונספציות ונבין את המציאות האמיתית.

המהפך בעניין המזונות בבית המשפט

בעבר נשים העדיפו לפנות לבית המשפט בעניין מזונות הילדים כיון שבית המשפט פסק מזונות גבוהים יותר מאשר אלו שנפסקו בבית הדין הרבני. אולם בשנת 2017 ניתן פסק דין מהפכני על ידי בית המשפט העליון (בע"מ 919/17), ובו נפסק שלגבי ילדים מעל גיל 6 חיוב המזונות מוטל על שני ההורים בשווה על פי הכנסותיהם. זאת בניגוד לתפיסה הקודמת שחיוב המזונות מוטל על כתפי האב בלבד.

מאז, כל ענין המזונות השתנה מקצה לקצה, וממש לא לטובת הנשים. כך במקרה בו הורים שמשתכרים סכומים דומים והילדים נמצאים אצלם בחלוקה שווה או כמעט שווה של הזמנים, לא יהיה תשלום מזונות בכלל. במקרים בהם האם משתכרת יותר מהאב ייתכן שהיא זו שתחויב לשלם מזונות לאב. גם סכומי המזונות בהם מחויבים האבות נמוכים מאוד ויכולים להגיע למאות שקלים בחודש בלבד.

לעומת בתי המשפט, בתי הדין הרבניים לא קיבלו את הפרשנות החדשה של בית המשפט העליון, והם ממשיכים לפסוק לפי תפיסתם את ההלכה היהודית ולפיה חיוב במזונות חל במלואו על האב, ולא על האם.

עו”ד צפית דיבון קצובר

נשים מגישות תביעות מזונות לבתי הדין

עקב כך, נוצר מצב חדש והפוך מהמצב שהיה קודם לכן. נשים מעדיפות לפנות בתביעות מזונות הילדים שלהם לבית הדין דווקא ולא לבית המשפט למשפחה, וזאת מכיוון שבתי הדין צפויים לפסוק סכומי מזונות גבוהים משמעותית מאשר יפסק ע"י בתי המשפט. ואילו האבות מעדיפים שבית המשפט למשפחה הוא שידון במזונות הילדים, כי שם יפסקו סכומי מזונות נמוכים יותר, אם בכלל.

כיום תלויים מספר תיקים בבג"ץ ובכולם מי שמבקש שהדיון במזונות יהיה בבית הדין הרבני אלו הנשים, ומי שמתנגד לסכמות בתי הדין הרבניים, ודורש שהדיון יהיה בבית המשפט הם הגברים.

הנה אנו רואים שהמציאות הינה בדיוק הפוכה ממה שנטען בלהט בתקשורת וגם על ידי ארגוני הנשים! ולכן חוק שיקבע שיש לבית הדין הרבני סמכות לדון בנושא מזונות ילדים, הינו חוק שהוא לטובת הנשים.

הצעת החוק – לא דבר חדש

ולקראת סיום בואו נעמיד דברים על דיוקם: החוק הקיים היום מעניק במפורש סמכות לבית הדין הרבני לדון במזונות ילדים בכרוך לתביעת הגירושין (סעיף 3 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין))! כך שלמעשה אין מדובר בעניין "חדש", אלא שביהמ"ש העליון צמצם את סמכויות בתי הדין והחליט שלבית הדין סמכות לדון במזונות ילדים אך ורק בהסכמת שני ההורים.

דומה שהצעת החוק נועדה לגרום לכך, שבתי המשפט יקיימו את החוק הקיים ככתבו וכלשונו!

על כל פנים, מבלי להביע עמדה פוליטית ומבלי להתייחס לעיתוי שבו מוגשת הצעת החוק – בשיאם של ימים של מחלוקת והפגנות על רקע כוונת הקואליציה להוביל רפורמה משפטית שתצר את גבולות ההתערבות של ביהמ"ש העליון – אני מבקשת לחדד דבר אחד: הצעת החוק הזו אינה פוגעת בנשים.

כעורכת דין העוסקת בייצוג בהליכי גירושין ומרבה לפקוד הן את בתי המשפט והן את בתי הדין הרבניים ומכירה מקרוב את פסיקתם בנוגע למזונות ילדים, אין לי כל ספק שהחוק המוצע הוא לטובת הנשים, ולא ההיפך.